Saturday 25 October 2008

Car Boot

Hari minggu biasanya ramai akan menghabiskan masa di car boot sale. Minggu lepas kami bersama dengan keluarga Bahari (UKM) dan keluarga Shamsul (UTM) ke Dewsbury, tempat car boot yang agak besar juga. Kami bertolak pukul 8.30 pagi dan sampai sana dalam pukul 9.15. Hari agak lembab sebab hujan di awal pagi. Sampai di sana orang dah mula ramai mencari barang-barang yang mungkin berkenan di hati. Ramai juga orang Malaysia yang menuntut di Leeds yang datang.

Rata-rata barang adalah yang terpakai dari pakaian, peralatan dapur, barang letrik, mainan budak-budak, basikal dan macam-macam lagi yang tak pernah terfikir oleh kita sehinggalah barangan antik yang tak pernah kita jumpa sebelum ini. Harganya amat murah dari 50p dan biasanya 2 pounds utk setiap barang bergantung kepada saiz dan jenis barang. Kalau basikal boleh dapat dalam 30 pounds. Mungkin inilah aktiviti mingguan orang-orang di sini sambil berjalan sambil membeli.
Car boot ni ada yang jenis bench... iaitu ada tempat khas semacam gerai kecil yang telah diberi petak-petaknya kepada penyewa. Yang satu lagi ialah yang terus dari boot kereta. Buka je boot kereta... keluarkan sebiji meja maka jadilah car boot outlet. Yang jenis ini biasanya di tempat terbuka... tiada berbumbung. Kalau hujan, basahlah...kalau angin, kena ikat kuat-kuat, kalau tak berteraburlah barang-barangnya terutamanya baju-baju yang hanya di sangkut di tepi kereta.

No comments: